01 03,2023
Prawidłowe ciśnienie w oponie jest niezbędne dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Opona funkcjonuje optymalnie, jeśli może zapewnić odpowiednią stabilność i nośność. Do tego potrzebne jest prawidłowe ciśnienie powietrza.
Niskie ciśnienie w oponie powoduje mniejszą stabilność, większe zużycie opony i zwiększone spalanie paliwa. W przypadku bardzo niskiego ciśnienia opona może się przegrzać i ulec nieodwracalnemu zniszczeniu. Uszkodzenia tego typu często nie są widoczne od razu, co podczas jazdy może doprowadzić do sytuacji zagrażających życiu.
Nadmierne ciśnienie w oponie zmniejsza komfort i bezpieczeństwo jazdy, ponieważ kontakt opony z podłożem nie jest pełny. Ponadto na środku opony występuje wówczas większe zużycie. Ciśnienie opon najlepiej jest sprawdzać co 14 dni, przynajmniej raz w miesiącu i zawsze przed długą podróżą. Należy także pamiętać o sprawdzeniu ciśnienia w oponie koła zapasowego.
Jeśli to możliwe, sprawdzać ciśnienie tylko wtedy, gdy opony są zimne, tj. gdy pojazd nie był używany przez co najmniej dwie godziny lub pokonał tylko niewielki odcinek drogi, a jazda była spokojna. W przypadku, gdy opony pokonały już krótki dystans, należy pamiętać, że opona powinna mieć ciśnienie o co najmniej 0,3 bar wyższe niż podane ciśnienie zalecane. Nigdy nie należy zmniejszać ciśnienia w oponach, które są ciepłe, ponieważ często prowadzi to do uzyskania niższego ciśnienia niż zalecane po ich ostygnięciu. Ciśnienie musi być zawsze takie samo dla obu opon na każdej osi. Naturalnie każdy zawór musi mieć zamocowany kapturek.
Zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu dotyczących ciśnienia w oponach. W przypadku braku instrukcji obsługi zalecane ciśnienie w oponach można znaleźć po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Ciśnienie w oponach można również sprawdzić u jednego z naszych dealerów lub za pomocą naszego narzędzia do wyszukiwania opon dostępnego na stronie www.vredestein.com.
Współczesne samochody są wyposażone w wiele rodzajów zabezpieczeń przed przebiciem opony. Jednak w przypadku wystąpienia przebicia należy niezwłocznie się zatrzymać i wymienić oponę. Przedziurawioną oponę należy zdjąć z obręczy i sprawdzić pod kątem dalszych uszkodzeń. Jeśli opona wymaga naprawy — i jest ona możliwa — należy zrobić to jak najszybciej, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom wewnętrznym. Osoba wykonująca lub zlecająca naprawę jest odpowiedzialna za jej wynik, dlatego ważne jest, aby naprawy były wykonywane przez certyfikowanych specjalistów. Ze względu na bardzo duże siły związane z szybką jazdą nie zalecamy naprawy opon z symbolami prędkości W, Y i (Y).
Minimalna dozwolona głębokość bieżnika w Europie wynosi 1,6 mm, jednak zalecamy wymieniać opony z bieżnikiem o głębokości maksymalnie 2 mm. Rowki bieżnika na oponie mają wskaźnik zużycia bieżnika opony (TWI). Kiedy bieżnik opony zostanie wytarty do tego wskaźnika, opona osiągnie minimalną dozwoloną głębokość bieżnika.
W przypadku opon zimowych limit ten wynosi 4 mm. Opony zimowe z bieżnikiem o głębokości mniejszej niż 4 mm przestają być oponami zimowymi. W niektórych państwach jest to również określone przez prawo. Poza systemem TWI opony zimowe są również wyposażone w zimowy wskaźnik zużycia (WWI), w którym wysokość 4 mm oznacza limit dla warunków zimowych.
Opony samochodowe są zbudowane z różnych elementów gumowych, z których każdy w jakimś stopniu podlega procesom starzenia. Zakres procesów starzenia się opony zależy od różnych czynników, w tym liczby pokonywanych rocznie kilometrów, częstotliwości i długotrwałości użytkowania pojazdu (na przykład codziennie lub kilka razy w roku), prędkości jazdy i regularnego sprawdzania ciśnienia w oponach. Do procesu starzenia się opony przyczyniają się też warunki pogodowe, obciążenie opon (tzn. czy obciąża się je zwyczajnie, czy do maksimum), a także sposób przechowywania ich w czasie, gdy nie są używane.
Ze względu na wszystkie te czynniki nie ma możliwości dokładnego ustalenia, przez ile lat lub kilometrów będzie można używać opony. Należy pamiętać, że im starsza jest opona, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ją trzeba wymienić.
W celu zmaksymalizowania żywotności opon zalecamy, aby poza samodzielną comiesięczną kontrolą czasami zlecać ich sprawdzenie specjaliście. Jeżeli po upływie sześciu lat nie została jeszcze przekroczona minimalna głębokość bieżnika, zalecamy sprawdzanie opony w specjalistycznym punkcie przynajmniej raz w roku.
Uwaga: Szczególną uwagę należy poświęcić oponom zakładanym do przyczep zwykłych i kempingowych, kamperów, przyczep podłodziowych i przyczep do przewozu koni. Opony stosowane w takich pojazdach mogą starzeć się szybciej, ponieważ są używane tylko od czasu do czasu, a w trakcie eksploatacji są zawsze poddawane maksymalnemu obciążeniu.
Niektóre czynniki zewnętrzne mogą uszkodzić opony. Należą do nich ostre przedmioty, takie jak gwoździe i śruby, a także krawężniki i inne przeszkody. Jeśli konstrukcja opony jest wyraźnie uszkodzona, należy wymienić oponę. W razie wątpliwości należy zlecić sprawdzenie opon specjaliście.
Nierówne lub nieregularne zużycie może mieć wiele powodów. Bieżnik opony powinien zużywać się w poprzek szerokości od jednej krawędzi do drugiej. Powinien także zużywać się regularnie na obwodzie opony. Jeśli opona zużywa się bardziej na wewnętrznej lub zewnętrznej krawędzi, może to być oznaką problemu z zawieszeniem samochodu lub zbieżnością kół. W przypadku, gdy przyczyna zostanie wcześnie wykryta i wyeliminowana, oponę będzie można nadal użytkować. Nierówne zużycie na obwodzie bieżnika może być sygnałem zużycia amortyzatorów.
Oprócz usterek niektóre rodzaje samochodów są szczególnie podatne na nierówne zużycie. Pojazdy z napędem na przednie koła są z reguły bardziej podatne na nierówne zużycie opon na tylnej osi, a pojazdy z napędem na tylne koła — opon na przedniej osi. Aby zapobiec nierównemu zużyciu na obwodzie bieżnika opony, zalecamy regularne (co ok. 7500–10000km) zmienianie opon przednich na tylne i odwrotnie.