01 03,2023

KIEDY NALEŻY WYMIENIĆ OPONY?

Zaleca się, aby specjalista regularnie sprawdzał opony. Pozwoli to na wczesne wykrycie wad, co może wydłużyć okres eksploatacji opon i zapobiec wielu niebezpiecznym sytuacjom.

Vredestein Tyre Academy Odcinek 4: Kiedy wymieniać opony

 

OTO PIĘĆ GŁÓWNYCH POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO PRZEPROWADZAĆ REGULARNE KONTROLE:

 

1. Przebicie

Współczesne samochody są wyposażone w wiele rodzajów zabezpieczeń przed przebiciem opony. Jednak w przypadku wystąpienia przebicia należy niezwłocznie się zatrzymać i wymienić oponę. Przedziurawioną oponę należy zdjąć z obręczy i sprawdzić pod kątem dalszych uszkodzeń. Jeśli opona wymaga naprawy — i jest ona możliwa — należy zrobić to jak najszybciej, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom wewnętrznym. Osoba wykonująca lub zlecająca naprawę jest odpowiedzialna za jej wynik, dlatego ważne jest, aby naprawy były wykonywane przez certyfikowanych specjalistów. Ze względu na bardzo duże siły związane z szybką jazdą nie zalecamy naprawy opon z symbolami prędkości W, Y i (Y).

2. Zużycie do dozwolonej wartości minimalnej

Minimalna dozwolona głębokość bieżnika w Europie wynosi 1,6 mm, jednak zalecamy wymieniać opony z bieżnikiem o głębokości maksymalnie 2 mm. Rowki bieżnika na oponie mają wskaźnik zużycia bieżnika opony (TWI). Kiedy bieżnik opony zostanie wytarty do tego wskaźnika, opona osiągnie minimalną dozwoloną głębokość bieżnika.

W przypadku opon zimowych limit ten wynosi 4 mm. Opony zimowe z bieżnikiem o głębokości mniejszej niż 4 mm przestają być oponami zimowymi. W niektórych państwach jest to również określone przez prawo. Poza systemem TWI opony zimowe są również wyposażone w zimowy wskaźnik zużycia (WWI), w którym wysokość 4 mm oznacza limit dla warunków zimowych.

3. Wiek

Opony samochodowe są zbudowane z różnych elementów gumowych, z których każdy w jakimś stopniu podlega procesom starzenia. Zakres procesów starzenia się opony zależy od różnych czynników, w tym liczby pokonywanych rocznie kilometrów, częstotliwości i długotrwałości użytkowania pojazdu (na przykład codziennie lub kilka razy w roku), prędkości jazdy i regularnego sprawdzania ciśnienia w oponach. Do procesu starzenia się opony przyczyniają się też warunki pogodowe, obciążenie opon (tzn. czy obciąża się je zwyczajnie, czy do maksimum), a także sposób przechowywania ich w czasie, gdy nie są używane.

Ze względu na wszystkie te czynniki nie ma możliwości dokładnego ustalenia, przez ile lat lub kilometrów będzie można używać opony. Należy pamiętać, że im starsza jest opona, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ją trzeba wymienić.

W celu zmaksymalizowania żywotności opon zalecamy, aby poza samodzielną comiesięczną kontrolą czasami zlecać ich sprawdzenie specjaliście. Jeżeli po upływie sześciu lat nie została jeszcze przekroczona minimalna głębokość bieżnika, zalecamy sprawdzanie opony w specjalistycznym punkcie przynajmniej raz w roku.

Uwaga: Szczególną uwagę należy poświęcić oponom zakładanym do przyczep zwykłych i kempingowych, kamperów, przyczep podłodziowych i przyczep do przewozu koni. Opony stosowane w takich pojazdach mogą starzeć się szybciej, ponieważ są używane tylko od czasu do czasu, a w trakcie eksploatacji są zawsze poddawane maksymalnemu obciążeniu.

4. Uszkodzenia

Niektóre czynniki zewnętrzne mogą uszkodzić opony. Należą do nich ostre przedmioty, takie jak gwoździe i śruby, a także krawężniki i inne przeszkody. Jeśli konstrukcja opony jest wyraźnie uszkodzona, należy wymienić oponę. W razie wątpliwości należy zlecić sprawdzenie opon specjaliście.

5. Nierówne zużycie

Nierówne lub nieregularne zużycie może mieć wiele powodów. Bieżnik opony powinien zużywać się w poprzek szerokości od jednej krawędzi do drugiej. Powinien także zużywać się regularnie na obwodzie opony. Jeśli opona zużywa się bardziej na wewnętrznej lub zewnętrznej krawędzi, może to być oznaką problemu z zawieszeniem samochodu lub zbieżnością kół. W przypadku, gdy przyczyna zostanie wcześnie wykryta i wyeliminowana, oponę będzie można nadal użytkować. Nierówne zużycie na obwodzie bieżnika może być sygnałem zużycia amortyzatorów.

Oprócz usterek niektóre rodzaje samochodów są szczególnie podatne na nierówne zużycie. Pojazdy z napędem na przednie koła są z reguły bardziej podatne na nierówne zużycie opon na tylnej osi, a pojazdy z napędem na tylne koła — opon na przedniej osi. Aby zapobiec nierównemu zużyciu na obwodzie bieżnika opony, zalecamy regularne (co ok. 7500–10 000 km) zmienianie opon przednich na tylne i odwrotnie.

Vredestein

Otrzymuj najnowsze wiadomości i aktualizacje