01 03,2023
Opony zawsze będą czynnikiem decydującym o tym, jak pojazd utrzymuje kontakt z nawierzchnią. Na optymalne funkcjonowanie opon duży wpływ ma głębokość ich bieżnika.
Zależnie od typu głębokość bieżnika w nowych oponach wynosi od 7 mm do 9,5 mm. Zapewnia to najlepszą efektywność przy zmiennych warunkach. Minimalna dozwolona głębokość bieżnika dla wszystkich opon do samochodów osobowych w Europie wynosi 1,6 mm, jednak bezpieczniej jest wymieniać opony z bieżnikiem o głębokości maksymalnie 2 mm. W przypadku opon zimowych limit ten wynosi 4 mm. Opony zimowe z bieżnikiem o głębokości mniejszej niż 4 mm przestają być oponami zimowymi, a dozwolony limit zużycia jest w niektórych państwach określony prawnie.
Bieżnik opony ma wskaźnik zużycia (TWI), który pokazuje, kiedy opona zbliża się do limitu zużycia.
Mokra nawierzchnia zwiększa ryzyko poślizgu. Ryzyko akwaplanacji wzrasta, gdy osiągnięta zostanie minimalna głębokość bieżnika opony. Nie można jednak określić minimalnej głębokości bieżnika, przy której korzystanie z opony dowolnego rodzaju będzie bezpieczne. Z reguły im szersze opony, tym większe ryzyko akwaplanacji w przypadku zużycia opon. Aby uzyskać możliwie najwyższą efektywność opon, zalecamy przełożenie opon z przodu do tyłu i odwrotnie po przejechaniu 7500–10000 km. Należy pamiętać o wyregulowaniu ciśnienia w oponach po ustawieniu ich w nowej pozycji. Pozwoli to wydłużyć czas eksploatacji opon i zwiększyć komfort jazdy.