01 03,2023

ETYKIETOWANIE OPON ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM 2020/740

Nowe etykiety energetyczne opon, obowiązujące od 1 maja 2021 r., zawierają ujednolicone dane dotyczące właściwości opon pod względem oporu toczenia, skuteczności hamowania na mokrych nawierzchniach i poziomu hałasu na zewnątrz pojazdu. Ponadto zawierają wskaźniki dotyczące osiągów podczas jazdy po śniegu i oblodzonych nawierzchniach w trudnych warunkach. Etykieta ułatwia klientom podejmowanie świadomych decyzji przy zakupie opon — pozwala łatwo porównywać parametry i wybierać opony na podstawie ich dopasowania do własnych potrzeb.

The New EU Tyre Label

 

Dlaczego posługujemy się etykietami energetycznymi (opon)?

UE zobowiązała się do obniżenia do 2050 r. emisji gazów cieplarnianych (greenhouse gas — GHG) związanych z transportem o co najmniej 60% w stosunku do roku 1990. Jako że transport drogowy odpowiada za około 22% całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE, obniżenie emisji CO2 generowanej przez ten sektor odgrywa istotną rolę w realizacji tych celów. Jednocześnie etykieta będzie zachęcać producentów do wprowadzania innowacji i tworzenia opon najwyższej klasy — zapewniających większą oszczędność paliwa, bezpieczniejszych i cichszych.

A002-B_Tyre_label_infographic_1920x1024

 

Jakie elementy wprowadzono, a jakie uległy zmianie?

  • Każda opona zaopatrzona jest w kod QR zawierający łącze do europejskiego rejestru etykiet energetycznych (European Registry for Energy Labelling — EPREL), co umożliwia weryfikację danych zamieszczonych na etykiecie.
  • Zgodnie z nowymi przepisami (przycisk pobierania, patrz załączony plik PDF) etykietowaniu podlegają również opony do pojazdów ciężarowych i autobusów (klasa opon: C1, C2 i C3).
  • Etykieta zawiera informację o typie opony / identyfikator modelu (numer artykułu / kod EAN).
  • Etykieta może zawierać opcjonalne ikony dotyczące jazdy po śniegu w trudnych warunkach (3PMSF) i/lub przyczepności w warunkach oblodzenia (tylko opony C1).
  • Klasyfikacja oporu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach uległa zmianie — z 7 do 5 klas.
    • Klasa D nie jest już pusta (tylko opony C1 i C2)
    • Dawna klasa E jest teraz klasą D
    • Klasy F i G zostały połączone w klasę E
  • Symbol fali dźwiękowej został zastąpiony przez klasyfikację z trzema poziomami: A, B i C
A002-A_Tyre_label_infographic_1920x1024

 

Pięć elementów nowej etykiety opon UE

1. Opór toczenia / zużycie paliwa
Niższe opory toczenia obniżają zużycie paliwa. Wartości od A do E odwzorowują wpływ oporów toczenia na zużycie paliwa, od niskiego do wysokiego.

2. Przyczepność na mokrej nawierzchni / skuteczność hamowania
W kategorii „Przyczepność na mokrej nawierzchni” klasyfikacja od A do E wskazuje względną drogę hamowania na mokrej nawierzchni, odpowiednio od krótkiej do długiej.

3. Poziom hałasu zewnętrznego
Poziom hałasu zewnętrznego mierzony jest w dB i podzielony jest na trzy klasy, od A do C, przy czym A oznacza niski poziom hałasu emitowanego do otoczenia, a C — wysoki. Uwaga: poziom hałasu zewnętrznego nie odpowiada dokładnie poziomowi hałasu wewnątrz pojazdu.

4. Przyczepność na śniegu
W stosownych przypadkach symbol „alpejski” (płatek śniegu na tle góry o trzech szczytach, określany również jako 3PMSF) oznacza, że produkt został sklasyfikowany jako opona do jazdy po śniegu w trudnych warunkach, zgodnie z rygorystycznymi przepisami europejskimi (R117). Wszystkie opony zimowe i całoroczne marki Vredestein mają oznaczenie 3PMSF.

5. Oznaczenie „Ice Grip”*
Etykieta opony spełniającej minimalne standardy przyczepności na lodzie zawierać będzie piktogram „Ice Grip”.

* Opony oznaczone piktogramem „Ice Grip” zostały opracowane specjalnie do jazdy po drogach oblodzonych i pokrytych ubitym śniegiem i mogą być stosowane wyłącznie w ekstremalnych warunkach pogodowych. Stosowanie opon oznaczonych piktogramem „Ice Grip” w mniej wymagających warunkach pogodowych (np. w deszczu lub przy wyższych temperaturach) może prowadzić do obniżenia osiągów, szczególnie pod względem przyczepności na mokrych nawierzchniach, właściwości jezdnych i odporności na zużycie.

Arkusz informacji o produkcie

Nowy arkusz informacji o produkcie (Product Information Sheet — PIS) generowany jest w bazie danych EPREL na podstawie informacji dostarczonych przez producenta opon. Zawiera on następujące dane:

  • Informacje z etykiety opony EU
  • Data rozpoczęcia produkcji (wprowadzenia na rynek)
  • Data wycofania produktu, jeśli jest znana

Baza danych EPREL

Europejski rejestr etykiet energetycznych (European Registry for Energy Labelling, w skrócie EPREL) umożliwia konsumentom wyszukiwanie i weryfikację etykiet energetycznych i arkuszy informacji o produktach w zweryfikowanej bazie danych. Dzięki kodowi QR na nowej etykiecie opony UE klienci będą mogli uzyskać dostęp do odpowiednich informacji o oponach i pobrać wszystkie istotne dane.

Wszystkie opony i dostępne rozmiary muszą być zarejestrowane przez dostawców (producentów, importerów lub upoważnionych przedstawicieli) przed wprowadzeniem ich na rynek europejski.

Informacje prawne

Należy pamiętać, że zachowanie kierowcy ma znaczący wpływ na zużycie paliwa i bezpieczeństwo na drodze. Oprócz wybierania opon na podstawie ich jakości, osiągów i danych na etykietach energetycznych należy jeździć w sposób proekologiczny, postępować odpowiedzialnie i regularnie sprawdzać ciśnienie powietrza w oponach.

Więcej informacji

Dodatkowe informacje na temat nowej europejskiej etykiety energetycznej opon można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Najczęściej zadawane pytania oraz odpowiedzi na nie udzielone przez Komisję Europejską.

Vredestein

Otrzymuj najnowsze wiadomości i aktualizacje